Załącznik nr 1 do Uchwały Rady nr 165/VI/14 z dnia 18.12.2014r.
w sprawie powołania Okręgowej Komisji Wyborczej i regulaminu jej działania
REGULAMIN OKRĘGOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
§ 1
- Pierwsze posiedzenie Okręgowej Komisji Wyborczej zwołuje Przewodnicząca Rady Szczecińskiej Izby Pielęgniarek i Położnych.
- Na posiedzeniu, o którym mowa w ust. 1, w głosowaniu jawnym, dokonuje się wyboru Prezydium Okręgowej Komisji Wyborczej w składzie:
– Przewodniczącego Okręgowej Komisji Wyborczej;
– 2 Wiceprzewodniczących;
– Sekretarza;
– 3 członków.
- Prezydium Okręgowej Komisji Wyborczej podejmuje uchwały we wszystkich sprawach
należących do kompetencji Okręgowej Komisji Wyborczej w okresach pomiędzy posiedzeniami tej komisji.
- Zawiadomienie o terminie i miejscu posiedzenia Okręgowej Komisji Wyborczej powinno być doręczone najpóźniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem spotkania. Powiadomienie o spotkaniu może być przekazywane w formie pisemnej, telefonicznej, faksem lub drogą elektroniczną.
§ 2
- Pracami Okręgowej Komisji Wyborczej kieruje jej Przewodniczący, a w razie jego nieobecności funkcję tę pełni wyznaczony przez niego Wiceprzewodniczący.
- Decyzje o zwoływaniu kolejnych posiedzeń Okręgowej Komisji Wyborczej podejmuje jej Przewodniczący, a w razie jego nieobecności wyznaczony przez niego Wiceprzewodniczący.
- Zawiadomienie o terminie i miejscu posiedzenia Okręgowej Komisji Wyborczej powinno być doręczone najpóźniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem spotkania. Powiadomienie o spotkaniu może być przekazywane w formie pisemnej, telefonicznej, faksem lub drogą elektroniczną.
- Obsługę biurową Okręgowej Komisji Wyborczej zapewniają osoby wyznaczone przez Przewodniczącą Rady SIPiP.
§ 3
- Decyzje Okręgowej Komisji Wyborczej podejmowane są na posiedzeniach, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Komisji.
- Z przebiegu posiedzenia sporządza się:
- a) protokół, który zawiera:
– stwierdzenie przebiegu obrad;
– stosunek głosów przy podejmowanych decyzjach;
- b) listę obecności.
§ 4
- Okręgowa Komisja Wyborcza weryfikuje ustalony przez Radę SIPiP podział obszaru SIPiP na rejony wyborcze, w celu dostosowania go do istniejącego stanu faktycznego w zakresie ilości, obszarów rejonów wyborczych i stanu zatrudnienia. W razie stwierdzenia potrzeby dokonania zmian w przyjętym przez Radę podziale, Okręgowa Komisja Wyborcza nie później niż do dnia 28.02.2015r. przedkłada propozycje takich zmian Radzie lub Prezydium Rady SIPiP w celu wprowadzenia odpowiednich zmian w uchwale Rady o ustaleniu rejonów wyborczych, która w tym zakresie podejmuje stosowną uchwałę.
- Rejony wyborcze obejmują: podmioty lecznicze i jednostki organizacyjne, w których pielęgniarki i położne wykonują zawód.
- Pielęgniarka i położna niepracująca, emerytka i rencistka oraz zatrudniona w SIPiP może uczestniczyć w wyborach we wskazanym przez siebie rejonie wyborczym, na obszarze SIPiP, której jest członkiem, składając stosowny wniosek.
Wniosek, o którym mowa, powinien zostać wniesiony do okręgowej komisji wyborczej nie później, niż na 14 dni przed terminem zebrania wyborczego.
Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
- Rejony wyborcze mogą obejmować część podmiotu leczniczego.
- Dla pielęgniarek i położnych wykonujących zawód w ramach indywidualnej lub grupowej praktyki, rejony wyborcze mogą być utworzone na określonym terytorium.
- Postanowienia ust. 6 stosuje się odpowiednio w przypadku małych podmiotów leczniczych i jednostek organizacyjnych, w których z uwagi na liczbę wykonujących zawód pielęgniarek i położnych nie można utworzyć rejonu wyborczego.
§ 5
- Okręgowa Komisja Wyborcza na podstawie rejestrów prowadzonych przez okręgową radę przygotowuje rejestry osób posiadających bierne prawo wyborcze (rejestry wyborcze) oddzielnie dla każdego rejonu wyborczego, z podaniem imienia, nazwiska i numeru prawa wykonywania zawodu, a także informacji odnośnie tego, czy w stosunku do danej osoby zachodzą okoliczności wyłączające czynne prawo wyborcze.
- Osoby, które z powodu przeniesienia się na teren innej Izby zostają skreślone z listy członków SIPiP po dniu 31 marca 2015r., skreśla się również z rejestru wyborców. Wydaje się jednocześnie zaświadczenie podpisane przez Przewodniczącą Rady, poświadczające, iż dana osoba została wykreślona z rejestru wyborców SIPiP, a tym samym nie bierze udziału w wyborach delegatów w rejonach wyborczych SIPiP. Wzór zaświadczenia stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
- Do rejestru wyborców mogą być dopisane pielęgniarki i położne wpisane na listę członków SIPiP, o ile przedstawią zaświadczenie, o którym mowa w ust. 2, wydane przez Izbę, do której poprzednio przynależały.
§ 6
- Okręgowa Komisja Wyborcza przygotowuje rejestr wyborców odrębnie dla każdego rejonu wyborczego.
- Rejestr wyborców zawiera następujące dane:
- imię i nazwisko;
- zawód;
- numer prawa wykonywania zawodu;
- Informację na temat tego, czy w stosunku do danej osoby zachodzą okoliczności wyłączające czynne prawo wyborcze.
- Rejestr wyborców jest jawny, z wyjątkiem informacji o, której mowa w ust. 2 lit. d.
- Rejestr wyborców, o którym mowa w ust. 1, podany jest do publicznej wiadomości
w siedzibie rejonu wyborczego na miesiąc przed terminem zebrania wyborczego.
§ 7
- Reklamacje związane z rejestrem wyborców składane są na piśmie w terminie 14 dni przed terminem wyborów. W przypadku przesyłki listowej decyduje data stempla pocztowego.
- Reklamacje, o których mowa w ust. 1, rozpatrywane są przez Okręgową Komisję Wyborczą w terminie 7 dni od daty wpłynięcia wniosku, a o podjętych decyzjach niezwłocznie informuje się Radę SIPiP.
- Od uchwały Okręgowej Komisji Wyborczej przysługuje w terminie 7 dni odwołanie do Rady SIPiP, której decyzja jest ostateczna.
- O podjętych decyzjach w sprawie złożonych reklamacji powiadamia się na piśmie osoby wnoszące reklamację, niezwłocznie po zakończeniu prac Okręgowej Komisji Wyborczej.
- Złożenie odwołania od uchwały Okręgowej Komisji Wyborczej wstrzymuje wybory w rejonie wyborczym, którego reklamacja dotyczy.
- Okręgowa Komisja Wyborcza nie rozpatruje reklamacji nie podpisanych lub opatrzonych nieczytelnym podpisem bądź złożonych po terminie, o którym mowa w ust. 1.
§ 8
- Zawiadomienia o zebraniach wyborczych dokonuje się poprzez wywieszenie informacji w siedzibie rejonu wyborczego, na tablicy ogłoszeń w siedzibie SIPiP przy ul. Ks. Bogusława X 30 w Szczecinie, na stronie internetowej Izby – sipip.szczecin.pl oraz w inny zwyczajowo przyjęty sposób.
- Zawiadomienie o zebraniu wyborczym winno zawierać: dzień i godzinę rozpoczęcia oraz miejsce obrad, a także planowany porządek obrad.
- Na zebranie wyborcze wystawia się osobne zawiadomienie zgodnie z § 8.1 niniejszego regulaminu.
- Wzór zawiadomienia stanowi załącznik nr 3 niniejszego regulaminu.
§ 9
- Pielęgniarki i położne należące do rejonu wyborczego zostaną powiadomione o terminie i miejscu zebrania wyborczego co najmniej na 14 dni przed wyznaczonym terminem, zgodnie z § 8.
- Zebranie wyborcze otwiera przedstawiciel Okręgowej Komisji Wyborczej i prowadzi go do momentu wyboru Przewodniczącego i Sekretarza zebrania wyborczego, po czym pełni nadzór nad prawidłowym przebiegiem zebrania wyborczego i pełni funkcję doradcy.
- Po wyborze Przewodniczącego zebrania wyborczego wybiera się Komisję Mandatowo – Skrutacyjną w składzie min. 2 osobowym. Komisja Mandatowo – Skrutacyjna wybiera swego Przewodniczącego.
- Zebranie wyborcze organizuje się w jednym dniu.
§ 10
Brak lub niemożliwość dokonania wyboru osób na funkcje na zebraniu wyborczym,
o których mowa w & 9 ust. 2 i 3, uniemożliwia przeprowadzenie wyborów.
§ 11
- Zgłoszenia kandydatów na delegatów przyjmuje komisja mandatowo – skrutacyjna na ustny bądź pisemny wniosek wyłącznie od członka samorządu uczestniczącego w zebraniu wyborczym. Zgłoszenie takie powinno zawierać:
– imię i nazwisko zgłaszającego;
– imię i nazwisko oraz zawód kandydata;
– miejsce pracy kandydata.
- Zgłoszony kandydat powinien posiadać bierne prawo wyborcze oraz wyrazić zgodę na kandydowanie.
2.1. W przypadku nieobecności kandydata zgoda na kandydowanie musi być w formie pisemnej.
2.2. Wzór zaświadczenia o biernym prawie wyborczym stanowi załącznik nr 4 do niniejszego regulaminu.
- Kandydaci powinni przedstawić informację o przebiegu pracy zawodowej i społecznej, program/wizję swojej pracy w samorządzie, a uczestnicy zebrania wyborczego mogą zadawać pytania zgłoszonym kandydatom. W przypadku niemożności uczestnictwa w zebraniu wyborczym kandydat przedstawia powyższe informacje na piśmie.
- Nie można łączyć kandydowania z udziałem w pracach Komisji Mandatowo – Skrutacyjnej.
- Liczba kandydatów na delegatów jest nieograniczona.
- Listę kandydatów zamyka się, jeżeli po trzykrotnym zapytaniu przez Przewodniczącego zebrania brak jest kolejnych zgłoszeń.
§ 12
- Stosuje się te samie zasady do wszystkich zgłaszanych kandydatur, we wszystkich rejonach wyborczych.
§ 13
- Karta do głosowania obejmuje następujące dane:
- pieczęć SIPiP;
- oznaczenie rejonu wyborczego (nazwa jednostki, numer, inne – należy podać jakie);
- dwie alfabetyczne listy kandydatów z podziałem na pielęgniarki i położne,
z zaznaczeniem zakładu pracy;
- określenie, jaka jest dopuszczalna liczba wskazań;
- pouczenie o sposobie głosowania.
- Wzór karty do głosowania stanowi załącznik nr 5 niniejszego regulaminu.
§ 14
- Głosowanie przeprowadza i nadzoruje Komisja Mandatowo – Skrutacyjna.
- Komisja Mandatowo – Skrutacyjna przyjmuje zgłoszenia kandydatów na delegatów.
- Komisja Mandatowo – Skrutacyjna przygotowuje odpowiednią ilość kart do głosowania, równą liczbie osób zarejestrowanych w rejestrze wyborców rejonu wyborczego.
- Każda osoba znajdująca się w rejestrze wyborców rejonu wyborczego po okazaniu dokumentu tożsamości np. dowodu osobistego, prawa wykonywania zawodu, innego dokumentu ze zdjęciem i po złożeniu podpisu w rejestrze wyborców, otrzymuje kartę do głosowania.
§ 15
- Głosować można tylko osobiście i tylko w jednym rejonie wyborczym.
- Głosuje się poprzez postawienie znaku „X” przy nazwisku, na które oddajemy swój głos.
- Głos jest nieważny, jeżeli:
– znaków „X” jest więcej, niż liczba dopuszczalnych wskazań;
– karta do głosowania została przedarta albo dokonano na niej jakichkolwiek zapisków lub skreśleń sprzecznych ze sposobem głosowania określonym w ust.2.
- W przypadku błędnego wypełnienia karty do głosowania, nie wydaje się drugiej.
§ 16
- Okręgowa Komisja Wyborcza zapewnia warunki umożliwiające zachowanie tajności głosowania, zabezpieczając urnę i zapewniając odpowiednie warunki podczas wypełniania kart do głosowania.
§ 17
- Określa się następujące zasady pracy Komisji Mandatowo – Skrutacyjnej przy obliczaniu wyników głosowania:
- Pracą Okręgowej Komisji Mandatowo – Skrutacyjnej kieruje jej Przewodniczący wyłoniony spośród członków Komisji, przestrzegając zasad określonych w Uchwale nr 9 VI z dnia 6 grudnia 2011r. Krajowego Zjazdu Pielęgniarek i Położnych oraz przepisach niniejszego regulaminu;
- Karty nie wydane do głosowania w związku z nieobecnością osób, przelicza się i sprawdza, czy ich liczba odpowiada liczbie osób, które nie wzięły udziału w głosowaniu.
- Przed przystąpieniem do liczenia głosów oddanych na poszczególnych kandydatów należy w pierwszej kolejności: policzyć ilość oddanych głosów, policzyć i zabezpieczyć głosy nieważne, o których mowa w § 15 ust. 4;
- Prace związane z realizacją pkt. b i c wykonywane są przez Komisję Mandatowo – Skrutacyjną w pełnym składzie;
- Karty do głosowania wraz z dołączoną dokumentacją z liczenia głosów, podpisaną przez członków Komisji Mandatowo – Skrutacyjnej zabezpiecza się w zaklejonej kopercie. W miejscu zaklejenia podpis składa Przewodniczący Komisji Mandatowo – Skrutacyjnej.
§ 18
- Z prac Komisji Mandatowo – Skrutacyjnej sporządza się protokół według wzoru określonego w załączniku nr 6 niniejszego regulaminu.
- Przewodniczący Komisji Mandatowo – Skrutacyjnej niezwłocznie po zakończeniu pracy Komisji ogłasza wyniki wyborów w danym rejonie wyborczym przez odczytanie protokołu lub wywieszenie jego kopii.
- Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu z zebrania wyborczego.
§ 19
- Dokumentację zebrania wyborczego stanowią:
- Powiadomienie o zebraniu wyborczym;
- Protokół z przebiegu zebrania wyborczego stanowi załącznik nr 7 do niniejszego regulaminu;
- Rejestry wyborców;
- Listy zgłoszonych kandydatów na delegatów;
- Protokół Komisji Mandatowo – Skrutacyjnej;
- Zabezpieczone głosy.
- Dokumentacja z zebrania wyborczego, o której mowa w ust. 1, dostarczana jest Okręgowej Komisji Wyborczej bez zbędnej zwłoki w nieprzekraczalnym terminie 14 dni, która sprawdza poprawność przeprowadzenia wyborów.
- W przypadku stwierdzenia uchybień Okręgowa Komisja Wyborcza unieważnia wybory w rejonie wyborczym i zwołuje ponownie zebranie wyborcze.
- Dokumentacja z zebrania wyborczego, o której mowa w ust. 1, udostępniana jest do wglądu członkom zebrania wyborczego z danego rejonu wyborczego w biurze SIPiP, w terminie 2 tygodni od daty ich otrzymania.
- Członkowie zebrania wyborczego mają prawo wniesienia skargi na przebieg wyborów do Okręgowej Komisji Wyborczej w terminie 2 tygodni od daty zaistnienia nieprawidłowości w przebiegu wyborów.
- Skargi, o których mowa w ust. 5, rozpatrywane są na posiedzeniu Okręgowej Komisji Wyborczej.
- Od uchwały Okręgowej Komisji Wyborczej przysługuje prawo odwołania do Okręgowej Rady SIPIP w terminie 2 tygodni od doręczenia uchwały odrzucającej skargę.
- W przypadku uznania skargi za zasadną i stwierdzenia uchybień, Okręgowa Komisja Wyborcza unieważnia wybory w rejonie wyborczym i zwołuje ponownie zebranie wyborcze.
§ 20
- Dokumentację z wyborów, o której mowa w § 19, należy zabezpieczyć przed ich utratą wskutek wystąpienia zdarzeń losowych.
- Dokumentacja przechowywana jest w biurze SIPiP przez okres jednej kadencji – do czasu zakończenia następnych wyborów, a po tym okresie podlega brakowaniu i zniszczeniu.
§ 21
W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem obowiązuje Uchwała nr 9 VI KZPiP z dnia 6 grudnia 2011r. w sprawie regulaminu wyborów do Organów Izb oraz trybu odwoływania ich członków.